ML-fartøy

View previous topic View next topic Go down

ML-fartøy

Post  trond on Wed 15 Apr 2009 - 11:05

Hei. Jeg skriver bok som blant annet omhandler andre verdenskrig i området ved Florø. Noen fra området reiste over til England høsten 1941 og var i to år mannskap på fartøy i den norske ML-flotiljen i Kanalen. Kan noen si meg hvilke fartøy disse ML-båtene var? Var det en bestemt båttype, eller var det ulike fartøy som var tilpasset minelegging? Fartøystørrelse og tallet på besetningsmedlemmer? Er takknemmelig for svar.

trond

View user profile

Back to top Go down

Re: ML-fartøy

Post  Lars B on Fri 17 Apr 2009 - 17:04

ML står for Motorlaunch, og var ein slags bevæpna motorbåt, brukt til patrulje- og eskorteoppdrag i kystfarvatn. Marinen overtok i alt ni slike ML, og opererte ut frå stasjonar som Portland, Weymouth, New Haven og Dover. Det vart prøvt å operere ut frå Reykjavik også, men klimaet på Island vart for tøft. Båtane var organisert i 4. og 52. ML-flotilje.
Båtane var stort sett like, 75 t deplasement, 2 12sylindra bensinmotorar på 1120 BHP og ein besetning på 17 mann. Våpna ombord var ei 37 mm kanon, ei dobbel 20 mm Oerlikonkanon og ei enkel, ei 12,7 mm mitraljøse og to doble 7,6 mm MG. I tillegg hadde dei med 12 synkeminer mot ubåtar, og kunne også leggja konvensjonelle miner.

Lars B

View user profile

Back to top Go down

Post  RoarP on Thu 30 Apr 2009 - 19:49

Anbefaler at du leser følgende bok :

Petterøe, Anders : Den glemte flotilje : de norske motorlaunchene (ML-ene) og deres besetninger 1940-1945

RoarP

View user profile

Back to top Go down

Post  trond on Thu 30 Apr 2009 - 22:48

Takk for gode innspel. Har lest boka og fått avklart alt eg lurte på.

trond

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content Today at 17:26

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top