Statspolitiet og uniformer

View previous topic View next topic Go down

Statspolitiet og uniformer

Post  HPM on Fri 31 Jul 2009 - 17:02

Det forekommer meg at norske NS uniformer ikke ha blitt gjenstand for like stor interesse som en del andre har. Referanse til annen dokumentasjon tyder på at dette var noe en del innenfor det norske NS systemet syslet mye med.

Men det store spørsmålet jeg har i dag er:

Finnes det noe dokument eller referanse til gradssystemet til Statspolitiet?
Da snakker jeg om skulderklaffer og titler som tilhører. Var de identiske med det tyske systemet?

HPM

View user profile

Back to top Go down

Re: Statspolitiet og uniformer

Post  AltforNorge on Tue 4 Aug 2009 - 17:44

Jeg har alltid gått ut fra at Statspolitiet brukte de vanlige gradene for norsk politi

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Statspolitiet

Post  HPM on Wed 5 Aug 2009 - 18:34

Statspolitiet ser ut til å ha brukt egne skulderklaffer, ut i fra det lille av billedmateriale som finnes på nett. Dette bildet ser ut til å vise en tysk modell skulderklaff, som også Germanske SS Norge løselig baserte seg på.

http://www.pluto.no/doogie/volapuk/litt/E_Eggen/Dokument_Gimle_6/statspoliti.jpg

Det samme ser ut til å være tilfellet på denne verveplakaten: http://www.pluto.no/doogie/volapuk/litt/E_eggen/Dokument_Gimle_2/Statspoliti.jpg

Men - det eksisterer åpenbart lite eller ikke noe publisert materiale på dette. I etterkrigslitteratur refereres det kun til som "Statspolitimann", med unntak av Karl Marthinsen "politigeneral". Hans kragespeil er tydelig SS-inspirerte.

Innspill fra samlere og kjennere mottas derfor med takk på dette emnet.

Som kuriosa kan det nevnes at politimannen som assisterer Leif Juster i filmen "Den forsvunne pølsemaker" (1942) bærer en NS-uniform / krigsmodell.

HPM

View user profile

Back to top Go down

Post  Bjørn on Mon 19 Oct 2009 - 22:32

Hei!
Det var andre gradstegn under krigen, ja. Og mange andre grader enn "Stapomann".
Det finnes uniformsregulativer fra krigen.
Anbefaler at du kontakter politimuseet i Trondhjem for info.

B

Bjørn

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content Today at 1:20

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top