Utmerkete personer

View previous topic View next topic Go down

Utmerkete personer

Post  Maverick on Fri 28 Aug 2009 - 16:07

Hei!

Jeg jobber med ett prosjekt og ønsker forslag til personer både på norsk og tysk side som bør nevnes i ett verk om okkupasjonen og motstandsfolkene. Oslogjengen er selvsagt.. og Jan Bålsrud.. Noen fler?

Maverick

Maverick

View user profile

Back to top Go down

Re: Utmerkete personer

Post  Terje S on Sat 29 Aug 2009 - 18:16

Jan Baalsrud (med dobbel a) ;-)
Og så bør du absolutt lese "partisaner i Finnmark" av Knut Fjørtoft, så finner du motstandsfolk nok å ta av...

Terje S

View user profile

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Sun 30 Aug 2009 - 1:37

Ja, eg trur du har så mange å velje mellom at eg ville ha avgrensa prosjektet til personar i fylket der du bur

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Ok

Post  Maverick on Tue 1 Sep 2009 - 17:51

Ja.. Beklager stavefeil på Baalsrud..
Jeg vet det er fryktelig mange å ta av. Det er derfor jeg ønsker forslag på folk som har utmerket seg kanskje litt mer enn resten. Jeg tenker kanskje på å bruke en oversikt over personer med utmerkelser, men den listen blir vel i lengste laget den også? Og hvor henvender jeg meg for å komme over en slik liste? Hjemmefrontsmuseet?

Maverick

View user profile

Back to top Go down

Post  Terje S on Tue 1 Sep 2009 - 21:03

Hei igjen. Det var ikke for å hovere at jeg poengterte stavemåten til Baalsrud,men følte at det er litt riktig at navnet blir rett når man skal skrive bok. Beklager hvis du eller andre misoppfattet. Så til saken: Du skriver at du har lyst til å skrive om folk som har fått utmerkelser i forbindelse med sitt motstandsarbeid. Etter min høyst personlige oppfattelse blir dette litt "snevert", når man tenker på alle de menneskene som gjorde motstand mot okkupantene UTEN å få så mye som takk hos myndighetene etterpå.... men som sagt,dette er kun min mening om saken. Men jeg anbefalte deg å ta en titt på partisanene i finnmark tidligere, så her er en start : http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.6346141

Linken inneholder (etter mitt syn) mye god informasjon om hva som foregikk i vårt nordligste fylke.
mvh Terje S.
PS: Lykke til i den søken etter info. Jeg anbefaler deg å "mase" videre her inne, for det er og dukker stadig opp mennesker her som sitter på ufattelig mye "knowhow" vedr. temaet ditt.

Terje S

View user profile

Back to top Go down

Takk

Post  Maverick on Wed 2 Sep 2009 - 16:17

Takk for tipset!

Jeg er klar over at det blir "snevert", men prosjektet mitt blir nok litt populærvitenskapelig.. Ala "Max Manus"

Maverick

View user profile

Back to top Go down

Post  Plum on Fri 18 Sep 2009 - 23:12

Jeg vil anbefale Edvard Tallaksen. Han blir jo nevnt og mer til i "Max Manus", men synes allikavel han er en god kandidat.

Edit: Ser nå at du skrev at "Oslogjengen" var selvsagt.

Plum

View user profile

Back to top Go down

Post  north_weald on Mon 28 Sep 2009 - 4:47

Asbjørn Sunde fra Osvaldgruppen er også et interessant navn i denne sammenheng

north_weald

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content Today at 20:42

Sponsored content