V1 på Banak?

View previous topic View next topic Go down

V1 på Banak?

Post  pak on Sun 11 Oct 2009 - 23:13

Hei!

Min brors svigerfar sa at han som ungdom i 1944 lå ovenfor Banak flyplass og så på at tyskerne bygde opp ramper for V1 raketter.
Så vidt han visste så fikk de ikke skutt opp noen raketter derfra.

Er det noen som har noe informasjon om dette?
Er det noe annet han kan ha sett som han har forvekslet dette med?

/pak

pak

View user profile

Back to top Go down

Re: V1 på Banak?

Post  Tore on Thu 15 Oct 2009 - 1:30

Dette tror jeg er svært lite sannsynlig, om man da ikke hadde tenkt å bombe vidda eller andre områder.
Slår man en sirkel på ca 250 km vil en se omtrent hvor langt en slik rakett ville ha nådd - og det hadde ikke blitt store troppestyrker en kunne truffet.
Dette våpnet var ikke særlig treffsikkert. Hovedmålet for V1 var London, og slår en sammen alle byer og tettsteder i Finnmark er jeg ikke sikker på at en kan klare å dekke samme areal som datidens London. Og der ramlet de både hist og pist.

For å nå det nærmeste klare målet - Murmansk - måtte nok disse rampene ha vært plassert i Varangerfjorden vil jeg tro.

Last edited by Tore on Thu 15 Oct 2009 - 1:41; edited 2 times in total (Reason for editing : Skrivefeil)

Tore

View user profile

Back to top Go down

Post  Tore on Thu 15 Oct 2009 - 1:46

Litt info om V1 og London finner man bl.a. her. V1

Tore

View user profile

Back to top Go down

Post  pak on Thu 15 Oct 2009 - 21:57

Tore wrote:Litt info om V1 og London finner man bl.a. her. V1

Takker for det, men jeg visste at det var et "long shot". Derfor spurte jeg også om det kunne være noe annet han så, enn en V1-rampe Very Happy

pak

View user profile

Back to top Go down

Post  Tore on Sat 17 Oct 2009 - 13:08

Skal forhøre meg litt med slekta. De fleste av de som var "ungdommer" på den tid er desverre gått bort, men noen som jobbet der lever fortsatt.

Tore

Tore

View user profile

Back to top Go down

Post  pak on Sun 18 Oct 2009 - 21:45

Tore wrote:Skal forhøre meg litt med slekta. De fleste av de som var "ungdommer" på den tid er desverre gått bort, men noen som jobbet der lever fortsatt.

Tore

Setter stor pris på det...

/pak

pak

View user profile

Back to top Go down

ramper på Banak

Post  kaii on Mon 19 Oct 2009 - 20:19

Hei
for noen år siden leste jeg "et eller annet sted" om at Tyskerne skal ha drevet med testing i Norge av en ny type rampe for bruk av fly fra overflateskip, basert på teknologi fra Japan. Kanskje det kan ha vært noe slikt? En longshot er det nok, men jeg er vel enig med dem som sier at det nok iallefall ikke var ramper for V1.

dessverre var det på det tidspunktet ikke interessant for det jeg jobbet med, (vinterkrigen) så jeg la det til side. Hvis du vil kan jeg se om jeg kan finne referansen igjen, men kan nok ikke love noe.

Mvh
Kai

kaii

View user profile

Back to top Go down

Post  Bjørn on Mon 19 Oct 2009 - 21:38

Hei!
Interessant, men jeg har ikke hørt om dette.
Nå hadde jo tyskere flere typer rakettvåpen - kan det være en forveksling ute og går, muligens?

B

Bjørn

View user profile

Back to top Go down

Flyramper

Post  kaii on Mon 19 Oct 2009 - 23:16

Tja, jeg har også kun lest det en eneste gang i en enkelt kilde, så jeg vil ikke tro at sannsynligheten er stor for at det var nettopp det de drev med på Banak.

Tyskerne testet vel i denne perioden også f.eks. forskjellige bakke-til-luft rakettsystemer, samt rakettkastersystemer for anti-ubåtkrigføring så det flere muligheter hvis det dreide seg om forskning.

Mes sannsynlig kan jeg tenke med at det var en form for rakettsystem (kanskje et stasjonært nebelwerfersystem for baseforsvar?) eller f.eks. bakkestasjoner for ballonger (værballonger) e.l.

her tror jeg vi kan spekulere i det uendelige. Men interessant er det jo :-)

kaii

View user profile

Back to top Go down

Post  pak on Tue 20 Oct 2009 - 18:20

Jeg er interessert i alt vi kan finne ut om dette.

Min bror har bilder av noen "ting" som er funnet på Banak under opprydding der. Disse tingene kan i følge ham se ut som en rakettdyse eller noe i den dur. Fremdeles i følge ham, ytre diameter ca 30 cm, indre (dyseåpning) ca 10 cm. Det skal ikke være noen merking på dem Sad

Jeg har ennå ikke sett bildene, men poster bildene så snart jeg får dem. Det er jo ikke sikkert at de tingene kommer fra noe tysk våpensystem heller.

Men dette kan jo ha en sammenheng med det min brors svigerfar så, og det som er nevnt om andre tyske aktiviteter på Banak.

pak

View user profile

Back to top Go down

Post  ursusminor on Wed 21 Oct 2009 - 2:37

Som andre har påpekt, vanskelig å forestille seg hva tyskerene skulle med V-1 på Banak.
V-1 var svært uegnet mot punktmål, som fartøyer, konvoyer e.l.
Det ble laget en variant med pilot, som var tenkt brukt mot punktmål, men den kom ikke lenger enn
til prototyp-stadiet, såvidt jeg vet.

Noe som visstnok ble brukt deroppe var fjernstyrte "glidebomber", noen av dem hadde en rakettbooster.
Disse ble droppet fra fly.
Men det forklarer ikke de nevnte rampene, selvsagt.

Bjørn

ursusminor

View user profile

Back to top Go down

Post  pak on Thu 22 Oct 2009 - 0:13

Bildene av "tingen" finnes her.
Tingen

Kniven som brukes som målestokk er 23 cm lang......

pak

View user profile

Back to top Go down

V1

Post  Chrille on Thu 22 Oct 2009 - 13:12

Hej! I skogen på Våler , en gammal flyplass som anvændes av Luftwaffe , finns det en ramp byggd av jord sten å sand. Den avændes till att dra upp segelflygplan, kanske det ær något sådant i finnmark oxå?

Mvh Chrille

Chrille

View user profile

Back to top Go down

Post  Øistein Thomas Berge on Thu 22 Oct 2009 - 17:57

Hallo alle

Foto av "Tingen" er sannsylig et stykke av røret fra en RAG Raketenwerfer 8.6 cm. RAG var montert i bunkerser i
fjell og betong og også på skip.

Utskytings rampene som er sett i 1944 på Banak flyplass er etter all sansynlighet RGT Raketentauchgeschuss,
det vil si miner som ble kastet ut fra land.( opptil 2 km.) Betong fundamentet for RGT var 3 meter X 5,70 meter med en
stål rampe på toppen. Banak hadde monter RGT, men jeg kan ikke se at de var i bruk noen gang.

Ha en god dag alle-
Øistein.

Øistein Thomas Berge

View user profile

Back to top Go down

Post  pak on Thu 22 Oct 2009 - 22:04

Øistein!
Takk for den informasjonen, dette var interessant. Very Happy

pak

View user profile

Back to top Go down