Hvor stod/står denne bygningen.

View previous topic View next topic Go down

Hvor stod/står denne bygningen.

Post  Tore on Wed 15 Dec 2010 - 14:25

Har noen formening om hvor denne bygningen står/stod.

Det er høyst sannsynlig at den finnes på strekningen Melhus-Ålen. Stammer fra en noe sammensatt album med bilder fra Kampfgruppe Hornach, 2. Gebirgsjäger divisjon. 50 % av bildene i albumet ligger forøvrig ute på nettet. Jeg har ikke mer plass på serveren slik at resten ikke vil bli lagt ut. Jeg har også for dårlig tid til å rydde opp, så jeg har bestemt meg for å legge prosjektet mitt på is fra høsten av.

Link til albumet

Som en kan se var det litt dårlig stelt når det kom til uniformering. Her ble mye rart brukt.

Litt lengre oppe i dalen gikk det hardere for seg.

Tore

View user profile

Back to top Go down

Re: Hvor stod/står denne bygningen.

Post  Admin on Mon 20 Dec 2010 - 16:36

Jeg vet ikke hvor dette er, men kan bekrefte at også jeg har bilder med krigsfanger i ymse uniformering. I en medfølgende dagbok, klager underoffiser Kornatski over nordmenn som snikskyter fra skauen, om de ser ut til å bli tatt, hiver de fra seg uniformen og dukker opp som sivilister.
Som et tillegg kan nevnes at i realiteten hadde tyskere (Og alle andre nasjoner) rett ifølge konvensjoner å skyte alle soldater uten uniformering.
Kurt

Admin
Admin

View user profile http://nuav.rforum.biz

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Tue 21 Dec 2010 - 0:53

Berre så det er sagt. Det er ikkje i strid med folkeretten å nytte sivile klede eller fiendes klede som lekk i "krigslist", td under forflytting. Det som er i strid med folkeretten, er å kjempe i sivile klede utan tydeleg nasjonalitetsmerking, eller i fiendens uniform.

No har eg sitert lova. Praksis er gjerne ein annan.

Det er ofte stor skilnad mellom folkeretten og praksis. Td vart ikkje snikskyttarar tekne til fange. Dei vart berre avretta. Dette gjorde alle partar under krigen. Det same dersom ein kjende lukta av flammekastarolje av kleda til fiendar ein tok til fange. I praksis vart det også her "gjort kort prosess"

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content Today at 20:35

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top