Legion wiking and authrocites

View previous topic View next topic Go down

Legion wiking and authrocites

Post  AltforNorge on Sun 8 May 2011 - 21:40

http://www.hlsenteret.no/Nyheter/11640

Several pictures our "Frontkjempere" as galant men, just fighting for the wrong cause.

Listen to this speech from Dr Matthew Kott.

"No units where Norwegians participated can be consideres clean"
Antipartisan warfare: "Judes are considered to be partisan"
Russian history of dates authrocities in Ukraine took place, coinsides with Legion Wikings list of where and when they were posted at different locations.
Wermacht complaining over "Legion Wiking going amoc"

Einsatsgruppen were ordinary batalliong strenght. Agreemen with Wehrmacht that when SS was Army reserve groups, Wehrmact had to let the Einsatzgruppen use the reserve group in their "work" Legion Wiking was such at tactical reserve group.

This research does not proove that every Norwegian Frontkjemper was a "War criminal" - But their units were.
AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Re: Legion wiking and authrocites

Post  odybvig on Mon 9 May 2011 - 17:14

Det vi her snakker om er bevis ved tilstedeværelse.
Det skjedde overgrep der Wiking var, ergo var de med på det
Greit nok

Men hvem er det som tror at kampene på østfronten var galante og edle
Det blir en tanke ensidig dette her
Få tror at alle nordmenn var uskyldige i krigsforbrytelser
Men det er ekstremt vanskelig å finne gode fellende bevis
Derfor blir det mye moralsk synsing, noe som AltforNorge tilstadighet driver med
Når skal han ta et oppgjør med den norske motstandsbevegelsens krigsforbrytelser ?

For øvrig så mener jeg at galninger finnes i alle leire, men det tyske systemet hadde en tendens til å motivere de

Mvh
Olve

odybvig

View user profile http://www.luftwaffe.no

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Mon 9 May 2011 - 19:08

"Med moralsk synsing som Altfornorge til stadighet driver med"

Ja, kanskje det, men årsaken er at jeg er gått aldeles lei av synsingen som fremstiller Legion Wiking og Skijegerbataljonen som soldater, ikke som kriminelle.
AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Post  odybvig on Mon 9 May 2011 - 19:40

Tja, rent formelt er de jo begge deler i og med at SS som sådan ble dømt som en kriminell organisasjon.
En annen sak er jo om Waffen SS fortjente å havne i samme gruppe, da de i utgangspunktet var en militær del av SS. Med det mener jeg at de hadde ikke en egen agenda, men ble brukt som et middel av andre.
Skijegerbattaljonen utpreget seg ikke særlig med krigsforbrytelser og bør bli behandlet deretter.
Men selvsagt pr def en kriminell avdeling
Wiking divisjonen har et noe mer frynsete rykte, men dog vanskelig å bevise forbrytelser (av nemneverdig størrelse)
For øvrig så er en divisjon rimelig mange mennesker

Men man får sjelden gode diskusjoner når den ene parten opphever seg til moralsk vokter
Som i tilfelle med ny bok om skijegerbattaljonen, som AltforNorge torpederte tvert med at dette var en kriminell gjeng.

Som om Gudfaren filmene ikke burde vært laget, siden det er filmer om en kriminell organisasjon

Mvh
Olve

odybvig

Back to top Go down

Post  Johan F. on Mon 16 May 2011 - 22:34

"Ja, kanskje det, men årsaken er at jeg er gått aldeles lei av synsingen som fremstiller Legion Wiking og Skijegerbataljonen som soldater, ikke som kriminelle"

Med all respekt, AltforNorge, men for noe TULL!

Selvfølgelig var de soldater. Det kan nok ha vært enkelte personer i disse avdelingene som kan fortjene den andre betegnelsen, slik det var (og fremdeles er) i de fleste militære avdelinger av en viss størrelse, uansett nasjonalitet.

Å sette en gruppe i bås på denne måten er meget sneversynt, gammeldags og tyder på en svært mangelfull kunnskap om soldater og krigens natur.
Det vil alltid være seierherrene som skriver historien. Det finnes utallige eksempler på grove overgrep og massakrer begått av allierte styrker også.

Men du mener for eksempel kanskje at: siden mange ubåtbesetninger fra US Navy jevnlig skjøt skipbrudne japanere, vil hele US Navy være kriminelle? At en britisk soldat som skyter en såret, tilfangetatt tysk soldat, automatisk vil gjøre at hele hans divisjon kan kalles kriminelle? Og hva med den Røde Arme?

Og for ordens skyld, dette har ikke noe med å rettferdiggjøre overgrep begått av tyske soldater, eller å si at de allierte var like ille.

Men svært mange nordmenn som kjempet for den ene eller andre siden, innrømmet at det var tlfeldigheter som avgjorde hvilken side de havnet på- ihvertfall i krigens tidlige fase, da krigens utfall var i beste fall uvisst.

"alle i en bås" holdninger var forståelige (men like feil) i 1945. I 2011 er de bare tullete.

Johan F.

Johan F.

View user profile

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Tue 17 May 2011 - 0:37

I have to agendas:

1) To give counterinformation to those who epict "Frontkjempere" as ordinary soldiers, just fighting for the wrong cause. In this I try to use the same form as they use. (I have no objections to your suggestion that I am singleminded, but alas, then you must do the same to those who epict them as ordinary soldiers).

2) Of course, authrocities happened on both side. However there is a sharp distinction between the allied side where authrocities were carried out by induvidual soldiers or individual groups, and the German institutionalized authrocities.
AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Post  Johan F. on Wed 18 May 2011 - 23:41

I`m not quite sure I get your point.

In my view, German soldiers (and Norwegian volunteers) were exactly that, soldiers. Motivation was varied as in any army, but in the end, most soldiers fight for their buddies.
This would also apply to allied soldiers.

In retrospect, no normal person would deny that the regime they were fighting for turned out to be criminal, and that the same regime carried out organized, institutionalized atrocities (i e KZ-camps ), but this does not make the soldiers criminals!

Occasionally, larger units from all armies would commit atrocities, sometimes caused by peer pressure or bloodlust, sometimes because they were ordered to do so by their commanders.
In this respect, the Red Army arguably was worse, spurred on by Ilya Ehrenburg`s poisonous pen.
(once again, not to justify German excesses, but one can hardly describe Stalin and his regime as much better than Hitler`s)

During the hard fighting around Caen in Normandy, British units were ordered not to take any prisoners. Would this be characterized as institutionalized?

To sum it all up, again, my point is not to excuse any German actions, but you can not label all German soldiers (or units) as criminals. The regime is another matter.

Johan F.

Johan F.

View user profile

Back to top Go down

Post  Infanterist on Sat 21 May 2011 - 21:32

I 1971 kom den tidligere Spitfirepiloten og krigskorsinnehaveren Helner Grundt Spang ut med sin biografi "Den hemmelige kampen" I sin meget ærlige og selvkritiske bok beskriver Spang hvordan han begår handlinger som helt klart bryter med enhver oppfatning av ærefull krig. Vi får et dystert innblikk i hvordan han under et tokt beskyter en kolonne med tyske sivile flyktninger med maskinkanonen på sin Spitfire, før han deretter slipper en bombe på de samme flyktningene. En handling utløst av trangen for å skyte. «Jeg må ta dem! Må!» skriver Spang selv (Spang 1971 s. 7), vel vitende om at dette er et sivilt mål. Dette er en handling som i dag ville ha blitt karakterisert som en krigsforbrytelse.

I Gerd Nyquist sin bok om Bataljon 99, forteller hun om hvordan de norske soldatene fikk ordre om ikke å ta krigsfanger. Det er senere blitt bekreftet fra flere veteraner at denne ordren ble fulgt ved flere anledninger.

Norske Commandos skjøt også angivelig tyskere etter at de hadde overgitt seg under kampene ved Walcheren.
Dette har jeg fra førstehånds kilde.
Jeg kan sikkert hoste opp flere tilfeller hvor nordmenn på alliert side ikke fulgte gjeldende regler for krigføring, det er ikke det som er poenget mitt, ei heller å tråkke på nordmenn i alliert tjenestes innsats for å befri landet fra den tyske okkupasjonsmakten. Det jeg savner er den helt fraværende debatten rundt disse tingene i norske medier, eller at det ikke er forsket på dette.

Jeg betviler ikke at flere nordmenn i tysk uniform begikk overgrep og jeg er glad for all forskning på krigen som kan bringe frem nye momenter. Men å slå alle frontkjempere over en kam å kalle dem krigsforbrytere, kom an. Det som gjør meg noe skeptisk til prosjektet er at Professor Furre allerede før prosjektet var kommet i gang gikk ut med konklusjonen om at frontkjemperne var skyldige. Om ikke annet er det metodisk helt feil.

Infanterist

View user profile

Back to top Go down

Post  Infanterist on Sat 21 May 2011 - 21:33

Forresten hva er Legion Wiking, dette er en enhet jeg ikke kjenner til....

Infanterist

View user profile

Back to top Go down

Post  Dolmen. on Sun 22 May 2011 - 0:12

Det fantes ingen avdeling med det navnet under krigen.Navnet "Legion Wiking" er bare fri fantasi.
Dolmen.

Dolmen.

View user profile

Back to top Go down

Post  odybvig on Sun 22 May 2011 - 19:16

Legion Wiking er en sammenblanding av enheten Legion Norge og Divisjon Wiking
En ganske vanlig språklig feil

Mvh
Olve

odybvig

Back to top Go down

Post  as on Fri 27 May 2011 - 12:31

Litt rart å se diskusjon om krigsforbrytelser når man ikke en gang har oversikt og kunnskap om de avdelinger det evt. gjaldt.
OG DET HAR HELLER IKKE JEG, så det er sagt!
5.Waffen SS Div. Wiking inneholdende mange nordmenn, var en del av operasjon Barbarossa. Gikk inn i Sovjet 1 uke etter de andre avdelingene og da som en del av den sørligste angrepsgruppen. Sloss sydover og var selvfølgelig i områder der overgrep skjedde mot sivile, jøder og russere og andre som var klassifisert som uønsket.
Klart at nordmenn så dette, men deltagelse er vanskelig å definere og jeg gjør det ikke!
Legion Norge kom i stand senere, og ble hovedsakelig opptatt med skyttergravskrig og beleiring av Leningrad. Tvilsomt at den avdelingen har vært involvert i noe mer enn det som kan forventes i en krig.

as

View user profile

Back to top Go down

Post  Dolmen. on Fri 27 May 2011 - 23:01

Det var Regiment Westland i Divisjon Wiking som ble beskyldt for å ha gått amok i Ukraina da regimentsjefen ble skutt i bakhold.I Westland var det ca.70 nordmenn på dette tidspunktet men det er ikke bevist at noen av disse deltok i hevnaksjonen.
Hvor ordet Legion kommer inn vet jeg ikke men i Den Norske Legion var det en avdeling som het Bataljon Viken så det er mulig at det er her sammenblandingen starter.
For ordens skyld så var det ingenting som het hverken Legion Wiking eller Legion Norge.
Det var enten Divisjon Wiking eller Den Norske Legion eller Freiwillige Legion Norwegen som var den tyske benevnelsen.Ordet Norge ble kun brukt av Skijegerbataljon Norge og Regiment Norge. Very Happy
Dolmen.

Dolmen.

View user profile

Back to top Go down

Post  Bjørn on Sun 19 Jun 2011 - 22:47

Hei!
Setningen fra altForNorge: Ja, kanskje det, men årsaken er at jeg er gått aldeles lei av synsingen som fremstiller Legion Wiking og Skijegerbataljonen som soldater, ikke som kriminelle er ikke akseptabel.

Ikke vet jeg hva du tenker på i forhold til "legion Wiking", som ikke fantes under krigen, men det er åpenbart, selv for deg, at her snakker vi om soldater. Politiske meninger er aldeles grei, men nå må du moderere deg noe, AltForNorge. Du har lov til, naturligvis - å mene de tingene, men du veit inderlig godt at disse karene ble vervet som soldater, og ikke som "kriminelle".

Olve skrev forøvrig: Legion Wiking er en sammenblanding av enheten Legion Norge og Divisjon Wiking
En ganske vanlig språklig feil

nuvel. Der er jeg faktisk ikke enig. Med all respekt. Nuk om det.

Hilsen Bjørn

Bjørn

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics