«Hvad enhver NS-mann bør vite»

View previous topic View next topic Go down

«Hvad enhver NS-mann bør vite»

Post  Kark on Thu 20 Sep 2012 - 11:52

Heftet «Hvad enhver NS-mann bør vite» (utgitt av Hirdstaben i 1943) er lagt ut på http://rinnanbanden.no (med register) og på Facebook. I fb-albumet er det mulig å legge inn kommentarar, inkludert presiseringar og korrigeringar.

Kark

View user profile

Back to top Go down

Re: «Hvad enhver NS-mann bør vite»

Post  kaii on Thu 4 Oct 2012 - 17:28

Endel av formuleringene i denne boka er meget interessante - i praksis oppfordres det jo til å spionere på tyskerne og skaffe til veie opplysninger om troppeforband og disponeringer av disse.
Hadde boken vært utgitt av Hjemmefronten hadde det ikke vært spesielt oppsiktsvekkende, men som en hpndbok for NS medlemmer er det overraskende at den er formulert på den måten den er.

F.eks side 32; om tyske taktiske tegn "Det er viktig å legge merke til disse tegnene , da de gir gode opplysninger om fienden..."

kaii

View user profile

Back to top Go down

Post  Kark on Fri 5 Oct 2012 - 11:13

kaii wrote:F.eks side 32; om tyske taktiske tegn "Det er viktig å legge merke til disse tegnene , da de gir gode opplysninger om fienden..."

Eg trur nok du tolkar teksten feil. Dette dreier seg om å avsløre allierte infiltratørar som har tatt seg inn i Norge og som opptrer i tysk uniform. I slike tilfelle var det fort gjort for dei allierte infiltratørane å bomme på uniformsdetaljane.

Kark

View user profile

Back to top Go down

Post  kaii on Fri 5 Oct 2012 - 15:25

Ja, det var vel det jeg antok også.

Likevel virker noen av formuleringene litt merkelige, blant annet oppfordes det til at alle tyske dokumenter skal tas vare på - jeg antar med det formål å sikre at de ikke faller i gale hender - men teksten kan likevel enkelte steder leses som at NS foretok egne etterretningsaktiviteter rettet mot den tyske okkupasjonsmakten. Siden heftet ble utgitt i 1943, da krigen var iferd med å snu, kan det ha vært et forsk fra NS på å "distansere" seg litt fra tyskerne?

kaii

View user profile

Back to top Go down

Post  Bjørn on Sun 7 Oct 2012 - 15:44

Hei!
Dette heftet har vært diskutert endel, og det er en teori om at det er trykket i England, og en del av motstandskampen.

B

Bjørn

View user profile

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Sun 7 Oct 2012 - 21:16

Viss dette var "Svart propaganda" ville det vel no i ettertid ha vore lettare å avgjere spørsmålet. Bl.a. trur eg at vi i dag ville ha sett det var svart propaganda grunna overdrivelsar.

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Post  kaii on Mon 8 Oct 2012 - 2:05

Formuleringer jeg stusser på, og som ikke stemmer med at dette er utgitt av Hirdstaben er f.eks:

"Man bör være oppmerksom på muligheten for at en rekke av de forskjellige nazi-formasjoner vil kunde opptre i mer eller mindre tyske uniformer for å kunde opptre som soldater og derved skaffe seg beskyttelse" (side 7)

"Offiserene antagelig utstyrt med Colt 45 pistoler! (side 7)

"Man må regne med at de fleste befalingsmenn i hirdformasjonene har tjenestegjort kortere eller lengre tid på Östfronten" (side 7)

"Men det ser dog ut til at medlemmene ikke har trenet med annet enn vanlige håndvåpen som pistol (...)" (side 9)

Heftet inneholder også informasjon som neppe "enhver NS-mann trengte å vite", og som jeg ville være overrasket om tyskerne tillot at ble trykket opp i hefter og spredd rundt i landet - slik som f.eks detaljer om uniformer og bevæpning av avdelinger..

Er det bekreftet/verifisert at det faktisk ble utgitt av Hirdstaben?

kaii

View user profile

Back to top Go down

Post  Bjørn on Mon 8 Oct 2012 - 3:12

Hei!
Personlig tror jeg ikke det er utgitt av Hirdstaben. Har hatt dette i lengre tid, men også en rekke originalutgivelser fra staben. Et ord som "nazi-formasjoner" ville aldri vært godtatt, f.eks.

Man kan ha en rekke ville teorier om dette heftet. Mulig det er myntet på hjemmefrontmedlemmer, men kamuflert som en NS-utgivelse - som da ikke ville vakt oppsikt om noen fant den.

B

Bjørn

View user profile

Back to top Go down

Post  Kark on Tue 9 Oct 2012 - 22:47

Interessante tilbakemeldingar. Heftet dukka opp i eit dødsbo etter ein person som våren 1945 (18 år gammal) var med i Milorg.

Kark

View user profile

Back to top Go down

Post  Kark on Wed 10 Oct 2012 - 19:48

Kontakt med Hjemmefrontmuseet stadfestar opplysningane som er gitt av fleire. Derfor:

Ikkje alt er det det gir seg ut for å vera. Det vesle heftet «Hvad enhver NS-mann bør vite» gir seg ut for å vera «utgitt av Hirdstaben», men vart laga i London, trulig av Kompani Linge-mannen Arne Gjestland. Heftet vart brukt av Linge- og Milorg-agentar som ei slags handbok i etterretningsarbeid. Utforminga var gjort for å skape den rette illusjonen i tilfelle agenten hamna i ein kontroll eller vart arrestert. (Arne Gjestland forsvann 8. november 1944 i eit fly saman med sabotøren Peter Deinboll.)

Kark

View user profile

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Thu 11 Oct 2012 - 20:04

qed

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Post  Bjørn on Thu 11 Oct 2012 - 22:29

Meget interessant! Var igrunnen det jeg tenkte meg! Takk for sjekken med museumet!

B

Bjørn

View user profile

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Fri 12 Oct 2012 - 0:17

I stand corrected Basketball

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Post  Kark on Fri 12 Oct 2012 - 1:21

kaii: Takk for grundig lesing av formuleringane. Det var dette som fekk meg til å forstå at Bjørn måtte ha rett. (Eg reagerte sjøl på bruken av ordet nazist, ikkje minst fordi dette var eit punkt Rolf Collin-Nielsen var veldig opptatt av: NS-medlemmar var ikkje nazistar, det var det NNSAP som var. NS var nasjonalsosialistar...)

AltforNorge: Det kunne sjølsagt ha vore ein slags "svart propaganda", men du har rett i at akkurat det trulig ville ha vore lett å avsløre i dag.

Personlig er eg fascinert av kor omstendelig og utspekulert heftet er utforma, korleis dei matnyttige faktaopplysningane om det okkuperte Norge er kamuflert som eit minioppslagsverk for NS-medlemmar. Godt arbeid.

Eg har prøvd å finne ut kor sikkert det er at arbeidet er utført av Arne Gjestland. Så langt er konklusjonen at det er sannsynlig, men usikkert.

Kark

View user profile

Back to top Go down

Post  kaii on Mon 15 Oct 2012 - 19:30

Bare hyggelig :-).

Syntes det var interessant hefte i utgangspunktet, men fikk det ikke til å stemme når jeg leste gjennom.

Uansett; takk for at du la ut heftet og fulgte opp! hele rinnanbanden.no er en meget spennende webside!

Kai

kaii

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content Today at 1:20

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics