Elverumsfullmakten

View previous topic View next topic Go down

Elverumsfullmakten

Post  AltforNorge on Thu 14 Aug 2008 - 18:14

Hvis jeg forstår Johs. Andenes rett, ble det fra Hambro fremmet et forslag som ble gitt begrepet "Elverumsfullmakten" Iflg Andenes ble fullmakten aldri vedtatt.

Fortsatt iflg. Andenes (med forbehold som over) så mente han at dette ikke betydde så mye, da regjeringen likevel hadde disse fullmaktene (og mer til) iflg. konstitusjonell nødvergerett.

Det er i en annen tråd vist til at "nødvergeretten" ble vedtatt i 50-åra. Det var vel heller slik at man i lys av det som skjedde i 1940, presiserte nødvergeretten.

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Re: Elverumsfullmakten

Post  Tore on Thu 14 Aug 2008 - 19:56

Innfløkt og vanskelig.

Ta en titt på undersøkelsene Sverre Hartmann gjorde. Disse ble bl.a publisert i billedbladet Aktuell. Tittelen skal være Nytt lys på 1940.

Han fikk en del pepper da resultatet ble kjent.

Tore

View user profile

Back to top Go down

Post  vle on Sat 16 Aug 2008 - 1:26

Bjørn skrev under posten "Kaprolat film"

"Om sitatet: "Stillt fremfor tyske bajonetter ville man også antakelig klart å få det norske Storting til å åpne en lokalbåtrute til månen, om man hadde ønsket det." vil jeg bare si at her er det tydeligvis ikke høye tanker om Stortinget som er ute og går. Avstemningen(e) ble foretatt uten trusler og vold. Er klar over at mange har prøvd å forsvare Stortinget avstemninger på denne måten."

Det er selvsagt forskjell på en uttalt og en uutalt trussel.

Monarkiet var videreført i Norge etter en folkeavstemming i 1905 som ga et stort flertall for monarkiet. Også i dag har vi folkeavstemminger, og Stortinget har fulgt de rådgivende folkeavstemmingene slik folket har talt om stortingets medlemmer har vært enige i utfallet eller ikke. Ref. avstemmingene om f.eks EEC/EU.
Skulle Stortinget i 1940 avskaffe dette monarkiet uten en ny folkeavstemming, uten at de følte en trussel mot seg selv, og dets medlemmer, til å gjøre det?
Det var på denne bakgrunne at min kommentar om lokalbåtrute til månen ble skrevet, og ikke fordi jeg ikke har høye tanker om Stortinget.
Jeg mener også å ha lest at AP ikke var noen stor tilhenger av monarkiet, men at dette skulle føre til at de valgte å benytte den oppståtte situasjonen til å innføre republikk, eller et annet styresett tror jeg ikke. For hvem skulle videreføre monarkiet, dersom Stortinget hadde avsatt vår konge? avsluttet man ikke samtidig monarkiet?

Terje S. skrev i samme tråd følgende:

"Fra Håndbok i militær folkerett, side 69:

1937-loven om krigsdeltagelse i fremmed land.
Under den spanske borgerkrig deltok store mengder frivillige. I denne
situasjonen ble det i 1937 gitt en lov som ga Kongen hjemmel til å utferdige
forbud mot at noen her i landet lar seg verve til fremmed krigstjeneste
eller reiser fra Norge til fremmed land for å delta i krig.
........"

"Så da er spørsmålene som følger:
- Hvorfor brukte ikke Kong Haakon VII denne hjemmelen til å forby nordmenns deltagelse som frontkjempere på tysk side?"

I denne formuleringen er det ikke å forstå Kongen personlig, men den norske regjeringen. Formuleringen brukes også den dag i dag som f.eks. "Kongen bestemmer...."
Bestemmelsen ble vel også brukt til å nekte nordmenn (muligens bare befal) å delta aktivt under vinterkrigen, såvidt jeg husker.
At den skulle bli brukt til å nekte nordmenn å kjempe for Tyskland ville vel bli absurd, når Norge selv kjempet mot Tyskland. først fra norsk jord, og senere fra britisk. Hvem kan tenke seg at man kan risikere å møte landsmenn, forkledd som fienden, på slagmarken? Og selv om frontkjemperne ikke var i direkte kamp med nordmenn, som vi vet om, kunne man i teorien faktisk komme til å møtes der.
Og at Norge kjempet mot Tyskland fra britisk jord ligger nok også til grunn for vurderingen om at de "engelske" nordmennene ikke ble fradømt stemmeretten i ti år, eller at frontkjemperne ikke fikk deltakermedaljen for sin tyske tjeneste.

Vidar

vle

View user profile

Back to top Go down

Post  odybvig on Sat 16 Aug 2008 - 13:54

Diskusjonen om dette temaet (samt tråden under Kapriola saken) har lett for å bli meningsløs, da påstander hagler rundt i fri flyt.

Det som er saken er at den norske regjering begikk i aprildagene samt senere tabbe på tabbe på tabbe på tabbe. Dette m.h.t. avgjørelser og handlinger som hadde tvilsom juridisk og konstitusjonell virkning; Elverumsfullmakten, Nødvergeretten, kapitulasjonen, Kongen, Forordninger osv osv
Siden har man bortforklart disse med alle mulige (og umulige) forklaringer. Det er hevet over enhver tvil om at dette har vært nødvendig for å bygge opp Norge etter krigen som en homogen stolt selvstendig nasjon. Som vi i dag bærer fruktene av.
Det hadde dog vært intresant å diskutere disse hendelsene på ett saklig nøytral grunnlag uten harmdirrende følelseri. Men det tror jeg ikke at vi får oppleve. Kanskje barnebarna våre kan få oppleve det

Mvh
Olve Dybvig

odybvig

View user profile http://www.luftwaffe.no

Back to top Go down

Post  AltforNorge on Sat 16 Aug 2008 - 14:33

Å diskuttere på et nøytralt grunnlag blandt neste generasjon er vel i grunnen et fromt ønske.

Jeg tror at de av neste generasjon som diskutterer dette er forskere. Ikke "vanlige mennesker". Grunnen til at vi vanlige mennesker diskutterer dette etter år 2000 er nettopp grunnet i at vi har sterke meninger, subjektive oppfatninger osv.

AltforNorge

View user profile

Back to top Go down

Post  vle on Mon 18 Aug 2008 - 17:17

odybvig wrote:Diskusjonen om dette temaet (samt tråden under Kapriola saken) har lett for å bli meningsløs, da påstander hagler rundt i fri flyt.

Det som er saken er at den norske regjering begikk i aprildagene samt senere tabbe på tabbe på tabbe på tabbe. Dette m.h.t. avgjørelser og handlinger som hadde tvilsom juridisk og konstitusjonell virkning; Elverumsfullmakten, Nødvergeretten, kapitulasjonen, Kongen, Forordninger osv osv
Siden har man bortforklart disse med alle mulige (og umulige) forklaringer. Det er hevet over enhver tvil om at dette har vært nødvendig for å bygge opp Norge etter krigen som en homogen stolt selvstendig nasjon. Som vi i dag bærer fruktene av.
Det hadde dog vært intresant å diskutere disse hendelsene på ett saklig nøytral grunnlag uten harmdirrende følelseri. Men det tror jeg ikke at vi får oppleve. Kanskje barnebarna våre kan få oppleve det

Mvh
Olve Dybvig

Så du vil ha en fri og faktabasert debatt. Da tror jeg det hadde blitt stilt her på forumet.
Debatten kommer nettopp fordi det kan være flere tolkninger av hendelsene, og selvfølgelig er følelser involvert.

Vidar

vle

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content Today at 17:20

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top